Весь український бізнес зараз в однаковій ситуації.
Але кожна компанія вже має власну історію випробування війною. Після
місяця трагічних подій в GIGAGROUP згадали, як це було і що допомогло
залишитись у робочому режимі.
«А якщо почнуть бомбити Київ?». Як ми будували план «Б»
У
GIGAGROUP входить чотири компанії ― хмарний оператор GigaCloud,
телеком-провайдер GigaTrans, дата-центр GigaCenter та агентство з
кібербезпеки GigaSafe. Ще наприкінці минулого року почали розробляти
Business Continuity Plan — документ, який визначає, що робити у разі
непередбачуваних обставин. Тобто план «Б». У компанії припускали
варіант, що може розпочатися повномасштабна війна, і готувалися до
форс-мажорних процесів.
Процедуру підготовки розпочав Chief
Information Security Officer GIGAGROUP, який детально вивчав, які заходи
потрібно вжити, щоб забезпечити роботу компанії. Почали опрацьовувати
такі питання:
— як захистити периметр дата-центру
— чи потрібне запасне паливо — скільки та де
— чи достатньо засобів для пожежогасіння
— чи необхідні рації та супутникові телефони
— чи потрібно додатково замовити обладнання у дата-центри
— як розширювати кластер у Львові
— що робити у разі пожежі у київському дата-центрі
— куди транспортувати обладнання, якщо почнуть бомбардувати Київ
Не всі пункти реалізували, але багато що з прописаного встигли зробити. Завдяки цьому у хмарного оператора GigaCloud:
— працює кластер у Львові
— продовжує роботу дата-центр у Києві
— була можливість, хоч і з проблемами, перевозити «залізо» між дата-центрами та забирати його зі складів
Компанія була готова на 70%. А 30% — форс-мажори, спричинені відсутністю контролю за ситуацією.
У
телеком-провайдері GigaTrans ще до повномасштабної війни розпочали
підготовку з розвитку потужного телеком-вузла у Львові. Тому коли
почалося вторгнення, залишилося тільки інтенсивніше завершити розпочате:
за тиждень фахівці GigaTrans зробили той обсяг завдань, який планували
виконувати протягом трьох місяців в умовах мирного часу. До Львова
перенесли частину продуктивної та резервної інфраструктури, організували
місцеву взаємодію з іншими телеком-провайдерами, точками обміну
трафіком та магістральними провайдерами, розгорнули повноцінний вузол
очищення інтернет-трафіку та захисту від DDoS-атак, збільшили кількість
технічного персоналу.
У Києві дата-центр GigaCenter працює у
регламентному режимі, як і до війни, як об’єкт критичної інфраструктури.
Хіба що охорона периметра в рази посилена та воєнізована.
Завдяки
плану «Б» кризовий менеджмент не «підірвав» бізнес. Компанії
продовжують працювати у штатному режимі. Усі послуги функціонують.
Працює кожна команда, де б не перебували працівники. Бізнес не лише не
зупинився, а й почав отримувати нові проєкти.
Низку питань
довелося вирішувати на ходу. Режими перепусток, бронювання
співробітників, щоб їх не мобілізували, переїзд обладнання з конвоєм,
додаткова охорона для дата-центрів — усе це вже опрацьовувалося в
процесі війни. Але важливо, що швидкість прийняття рішень зараз у рази
вища, ніж у штатному режимі. Якщо є завдання — знаходиться рішення.
Майже половина штату залишилася у Києві
У
Львові ще до війни була команда технічних фахівців, яка збирала новий
кластер. І зараз їхня кількість збільшується. Працівники, які
знаходяться в інших містах України, максимально включені: фахівці
підтримки, експлуатації, та архітектори. Усі між собою ефективно
комунікують. Завдяки тому, що до війни робота була максимально
налагоджена, у командах зберігається продуктивна взаємодія і зараз.
Ще близько 20 співробітників із різних компаній GIGAGROUP за власним бажанням переїхали до Львова.
У
Києві продовжує працювати половина співробітників, яких не можна
перемістити в інше місто, оскільки їхня робота прив’язана до наземної
інфраструктури.
Інші співробітники переїхали в різні регіони
країни самотужки або за сприяння HR-відділу, фахівці якого допомагають у
пошуках житла.
Більша частина клієнтів не платять, але лише один «поїхав» у закордонну хмару
Хоча
GigaCloud працює у штатному режимі, більша частина клієнтів не платять
компанії за послуги. При цьому лише один із клієнтів «поїхав» у
закордонну хмару на період війни з наміром повернутися після. Менше ніж
3% клієнтів тимчасово зупинили роботу своїх сервісів.
Багато
клієнтів, особливо з фінансової сфери — банки, державні компанії та
страхові, почали переїжджати до Львова та мігрувати у публічну хмару.
Навіть бізнеси, які раніше не працювали з GigaCloud, але роздумували над
переїздом у хмару. Компанії звернулися до оператора після вторгнення
росії.
З початку війни у GigaCloud з’явилося 13 нових великих
проєктів. У сегменті SMB — їх понад 50. Клієнти приходять із запитом
«зайти» у хмару у Львові чи Польщі.
У GigaTrans призупинилася
частина поточних проєктів як через неможливість безпечно виконувати
роботу, так і через відмову замовників від послуг. Особливо це
стосується регіонів, де ведуться активні бойові дії. На паузу стали
клієнти з розважальних сфер, частково ритейл та сервісні компанії.
Підприємства не відмовляються від послуг, але просять звести їх обсяг до
мінімуму.
Паралельно збільшується кількість нових замовлень у
всьому спектрі послуг телеком-провайдера як у Львові, який став центром
ділової активності, так і на заході
України в цілому.
Спостерігається зростання кількості замовлень у різних сегментах —
банківського сектору, ритейлу, держструктур тощо.
За рівнем
фактичної оплати за послуги GigaTrans трохи просів, але за підсумками
роботи за три тижні березня вдалося зібрати близько 60% планового
виторгу. Клієнти дата-центру GigaCenter платять активніше — показники
близькі до показників довоєнного часу у лютому, і в меншій кількості
відмовляються від послуг через їхню специфіку.
Про допомогу ЗСУ та волонтерство
Декілька
співробітників вступили до лав ЗСУ та ТРО. Багато хто став волонтером. У
міру можливостей вони займаються облаштуванням блокпостів, закупівлею
медикаментів для лікарень, організацією доставки гуманітарної допомоги,
порятунком покинутих тварин тощо. Перекличка в командах зараз виглядає
так: